Agjencia kufitare e BE-së është akuzuar për bashkëpunim në shtytje të paligjshme dhe shpesh të rrezikshme që synojnë parandalimin e azilkërkuesve që kalojnë Detin Egje.
Edhe ndërsa janë shfaqur provat e një fushate detare agresive nga Greqia, Frontex ka mohuar dijeninë ose përfshirjen në prapaveprime. Por provat e reja, përfshirë pamjet video që tregojnë një anije Frontex që manovron në mënyrë të rrezikshme pranë një gomone të mbushur me njerëz duke krijuar valë që i dëbojnë ata, duket se kundërshtojnë agjensinë e BE, shkruan The Guardian.
Provat kanë dalë nga një hetim i përbashkët nga Lighthouse Reports, Bellingcat, Der Spiegel, ARD dhe TV Asahi bazuar në video dhe imazhe, dëshmi dhe dokumente të brendshme me burim të hapur. Gjetjet duket se demonstrojnë një shkallë të bashkëpunimit, duke filluar nga pjesëmarrja e drejtpërdrejtë nga anijet e Frontex në dështimin për të shpëtuar njerëzit nga anijet në gjendje të vështirë dhe një dështim sistematik të sistemit të brendshëm të agjencisë për raportimin e shkeljeve të të drejtave të njeriut.
Hetuesit dokumentuan gjashtë raste kur agjencia ishte përfshirë drejtpërdrejt në zbrapsjet në Egje.
Çdo masë e mëtejshme e përfshirjes së pretenduar të Frontex është e paqartë pasi njësitë e tij ajrore dhe detare në mënyrë rutinore fikin aparaturat që raportojnë pozicionet e tyre tek gjurmuesit në dispozicion të publikut.
Frontex ka vendosur rreth 600 roje kufitare evropiane në Egje me anije, dronë, aeroplanë dhe automjete të shikimit termik. Por agjencia tha se ka parë vetëm një incident të kthimit mbrapa të dhjetra të dokumentuara nga grupe humanitare dhe media që nga tensionet e ngritura midis Greqisë dhe Turqisë në mars të këtij viti.
Këmbëngulja që forca e madhe dhe e sofistikuar e mbikqyrjes së Frontex nuk ka qenë dëshmitare e një fushate që ka përfshirë sulme nga burra të maskuar ndaj gomoneve që mbanin gra dhe fëmijë dhe manovra të rrezikshme për krijimin e valëve nga anije të mëdha që lënë gjurmë te radari është e diskutueshme. Gjatë një vizite të fundit nga eurodeputetët në ishullin grek të Lesbos, një eurodeputet grek pyeti nëse oficerët e Frontex “po shijonin pushimet e tyre në Egje”.
Në një deklaratë, Frontex ritheksoi mbështetjen e saj për Greqinë në frymën e solidaritetit të BE-së dhe angazhimin e saj për të parandaluar ribashkimin, ose shtytjet e paligjshme të njerëzve që kërkojnë mbrojtje ndërkombëtare: “Zyrtarët tanë operacionalë janë të detyruar nga kodi i sjelljes që Frontex zhvilloi pas konsultimit me forumi ynë konsultativ. Ky kod i sjelljes përfshin një paragraf që lidhet posaçërisht me parandalimin e ripërtëritjes dhe përkrahjen e të drejtave të njeriut, të gjitha në përputhje me kartën evropiane të të drejtave themelore. ”
Dy burime të Frontex që folën për hetimin thanë se agjencia punon në një “frymë miqësie” me autoritetet greke dhe “rrallë ndonjëherë do të ekspozonte ndonjë keqbërje që ata vunë re. Fjalë të tilla si “dëbime” dhe “kthime” do të përdoren në përmbledhje në vend të “prapaveprime”.
Këto burime thanë se transkriptet e njoftimeve të Frontex për azilkërkuesit kontrollohen nga forcat lokale të sigurisë dhe me selinë e Athinës. Sipas tyre, kjo do të thotë që çdo material kompromentues nuk ka gjasa të arrijë në selinë e Frontex në Varshavë.
Në një incident tjetër, një anije e Frontex u përfshi drejtpërdrejt në një kthim mbrapa të 47 azilkërkuesve më 8 qershor, në brigjet veri-lindore të Lesbos. Duke përdorur prova vizuale dhe gjurmimin e të dhënave të anijes, ekipi hetimor ishte në gjendje të rindërtojë incidentin, i cili tregoi se si anija rumune Frontex MAI 1103 krijoi valët. Garda bregdetare Greke më pas iu afrua gomones së migrantëve dhe e shtyu atë në ujërat turke.
Gjatë këtij incidenti, Nortada, një anije Portugeze Frontex, ishte brenda rrezes vizuale. Anijet portugeze Frontex u treguan gjithashtu se ishin në afërsi të kthimeve mbrapa në 4 qershor dhe 19 gusht.
Më 28 Prill, 22 azilkërkues që arritën në ishullin e Samos u vendosën në një anije shpëtimi, u tërhoqën në det dhe u larguan nga rojet bregdetare Greke. Në këtë kohë një aeroplan privat i mbikëqyrjes që punon për Frontex kaloi dy herë në zonë. Ky aeroplan normalisht do të ishte i pajisur me një aparat fotografik me sensorë të dritës së ulët dhe infra të kuqe, të dizajnuar për të marrë zanate të vogla.
“Ky raport tregon në një shkallë më të gjerë dhe më të ashpër se sa njihej më parë përfshirjen e thellë të Frontex në shkeljet më të ashpra të ligjit të refugjatëve që kemi parë në Evropë, në thelb, ndonjëherë”, tha Itamar Mann, profesor i asociuar i drejtësisë në Universitetin e Haifa , i cili shtoi se tani i takonte publikut evropian dhe politikanëve që të bënin presion për përgjegjësi.