Një ndërtesë me profilin si shqiponjë të një luftëtari të shekullit të 15-të është propozimi më i fundit nga studioja MVRDV për të shndërruar Tiranën, kryeqytetin e Shqipërisë. Por jo të gjithë janë të kënaqur me planet e firmës holandeze
Me hundën e tij të veçantë si shqiponjë dhe mjekrën e mrekullueshme të derdhur, heroi kombëtar i Shqipërisë, Skënderbeu, ka qenë prej kohësh një prani e njohur në rrugët dhe sheshet e vendit. Mbreti luftëtar i njohur si Dragoi i Shqipërisë, vrasësi i turqve osmanë, është gdhendur në monumente dhe relieve të shumta, me shtatin e tij imponues dhe sytë e zjarrtë që ruajnë territorin për të cilin ai luftoi në shekullin e 15-të.
Tani fytyra e tij do duket më e madhe se kurrë mbi kryeqytet. Ka nisur ndërtimi i një blloku apartamentesh, zyrash dhe dyqanesh 85 metra të lartë në qendër të Tiranës, i projektuar në formën e kokës së Skënderbeut.
Pamjet e projektit përshkruajnë një kullë të bardhë amorfe të rrethuar me ballkone që valëzohen brenda dhe jashtë për të formuar një përafrim të tipareve të heroit, duke e ngulitur profilin e tij përgjithmonë në horizont në beton dhe xham.
Banorët e pasur të ardhshëm do jenë në gjendje të shikojnë nga sytë e luftëtarit, të rrinë në veshët e tij ose të darkojnë në afresk në fund të hundës së tij, nga e cila do varet gjelbërimi.
Vizioni surreal është vepër e arkitektëve holandezë MVRDV, të cilët nuk janë të panjohur për ndërtimin e ndërtesave në formë si objekte të reja të mbipërmasave – ose ‘projekte skulpturore figurative’, siç preferojnë t’i quajnë.
Tuma e tyre katastrofike e Harkut të Mermerit në Londër, e cila ndoshta i kushtoi këshillit konservator udhëheqjen e bashkisë lokale, ishte thjesht e fundit në një varg të gjatë krijimesh vizatimore që duket se është blerë lirë në pazar.
Arkitektët kanë projektuar një muze në formën e flluskave gjigante të të folurit, një depo ruajtjeje arti në formën e një tasi sallate Ikea dhe një kompleks apartamentesh që shpreh fjalën HOME në formën e blloqeve të saj.
Por duket se ata kanë ruajtur metaforat e tyre më banale për Ballkanin, ndoshta duke supozuar se më pak nga klientët dhe kritikët e tyre do i shohin ndonjëherë ndërtesat personalisht.
Një largësi e shkurtër nga vendi ku është planifikuar të ngrihet koka gjigante e Skënderbeut, tashmë duket një kullë tjetër e projektuar nga MVRDV, e quajtur Doëntoën One. Në krye të vitit të kaluar, korniza e saj prej 140 metrash prej betoni e bën atë ndërtesën më të lartë në qytet dhe vazhdon temën pop-nacionaliste.
Në vend të një fytyre, kjo pllakë e rëndë banesash dhe zyrash luksoze përmban një hartë të Shqipërisë që del nga fasada e saj – megjithëse forma është kaq e paqartë, duket më shumë si kallep betoni i rrëshqitur, duke lënë një rrëmujë të çuditshme në të. Vëllimet e gdhendura në mënyrë dramatike të përfytyruara nga MVRDV duket se janë krijuar me vlerë në gropëza më të cekëta, duke dhënë përshtypjen se ndërtesa po gërryhet para kohe.
“Këto ditë, qytetet në mbarë botën duken gjithnjë e më shumë si njëri-tjetri.” – thotë Ëiny Maas, partneri themelues i firmës holandeze të arkitekturës.
“I nxis gjithmonë që t’i rezistojnë kësaj, të gjejnë karakterin e tyre individual dhe ta theksojnë atë. Tirana ka mundësinë e një kanavace bosh për strukturat me densitet të lartë. Mund të jetë progresiv në këtë kuptim dhe të ndërtojë karakter dhe ndjenjën e vendit.”
Por shumë banorë vendas nuk janë aq të sigurt për ndjenjën e vendit të krijuar nga Maas, dhe listën e arkitektëve të tjerë ndërkombëtarë që kanë ardhur për të riformuar qytetin. Një grusht kullash po ngrihen rreth sheshit qendror Skënderbej të Tiranës, me katër tashmë të përfunduara dhe të paktën gjashtë të tjera në ndërtim e sipër.
Ka pasur protesta të zëshme kundër shkatërrimit të vilave të epokës osmane për t’i hapur rrugë turmës së ndërtimeve të larta, me kritikët që ankohen për humbjen e trashëgimisë dhe rritjen e çmimeve të pronave, dhe akuzat se projektet po përdoren si skema të pastrimit të parave për krimin e organizuar.
Dy vila historike u shkatërruan për t’i hapur rrugë kullës së Skënderbeut në maj 2020, kur qyteti ishte në bllokim pandemik. Në të njëjtën kohë, Teatri Kombëtar i dashur i qytetit, që daton nga vitet 1930, u shkatërrua gjithashtu për t’i hapur rrugë një projekti të arkitektit danez Bjarke Ingels, i cili u dënua gjerësisht.
“E ardhmja e Tiranës do të jetë plot me qiejgërvishtës fantazmë.” – thotë Vincent ËJ van Gerven Oei, një shkrimtar holandez që ka jetuar në Tiranë për 12 vitet e fundit dhe ka ndjekur nga afër zhvillimin e qytetit.
“Unë e dua MVRDV-në, gjërat që ndërtojnë në Holandë janë ndër ndërtesat e mia të parapëlqyera por më pas vijnë në Shqipëri dhe bëjnë idiotësira. Ata mendojnë se mund t’ia hedhin me modele të shëmtuara, duke përdirur të gjitha elementet idiote nacionale që mund të mendoni.”
Në një leksion të vitit 2018, kur dy kullat ishin në zhvillim, Maas trajtoi simbolikën e hapur nacionale të projektimit të një ndërtese në formën e hartës së vendit.
“Kam pasur një diskutim me disa nga politikanë evropianë për këtë.” – tha ai.
“Sepse, a mund ta bësh këtë? A është nacionalizmi i mirë apo i keq? Por Shqipëria ka nevojë për të, për të treguar se është seksi dhe se në të vërtetë është shumë e bukur.”
Duke ecur përpara dhe mbrapa në skenë, duke folur si një fëmijë hiperaktiv, Maas rapsodizoi lidhjen e tij të dashurisë me Shqipërinë. Ai e përshkroi atë si ‘një vend pa para, që pi vetëm kafe dhe ku nuk ka asgjë për të bërë’ – fleta e përsosur bosh për idetë e tij të çuditshme, ‘si një mini-Kinë’ me mundësi të bollshme për arkitektët.
“Zhvilluesit po bëhen më të pasur.” – tha ai i emocionuar, por nuk përmendi se nga mund të vinin paratë për të ndërtuar vizione të tilla marramendëse, duke pasur parasysh ekonominë e varfër të vendit.
Një raport i vitit 2020 nga Nisma Globale kundër Krimit të Organizuar Transnacional vuri në dukje se industria shqiptare e ndërtimit ishte bërë një pikë e nxehtë e njohur për bandat kriminale ndërkombëtare për të pastruar paratë, kryesisht nga trafiku i drogës.
Ai vlerësoi se 1.6 miliardë euro ‘para të pista’ ishin pastruar përmes sektorit shqiptar të pasurive të paluajtshme në tre vitet e mëparshme, me 60% të financimit të projektit që vinte nga burime të paligjshme.
Vetë Zyra e Drejtorisë së Përgjithshme të Parandalimit të Pastrimit të Parave në Shqipëri tha se vëzhgoi ‘investime të konsiderueshme në pasuri të paluajtshme me burim të panjohur fondesh’, të cilat i klasifikoi si ‘të dyshimta’.
Vitin e kaluar, prokurorët antimafia në Itali zbuluan se grupi mafioz kriminal Ndrangheta kishte identifikuar zhvillimet e reja të larta të Tiranës si një mundësi kryesore për pastrimin e parave të tyre.
Në një përgjim, dy nga të arrestuarit u dëgjuan duke diskutuar për një ndërtues në Shqipëri, i cili kishte tre leje ndërtimi për ndërtesa me vlerë 180 milionë euro, por kishte vetëm 10 milionë euro në dorë. “Qiejgërvishtësit e rinj do shiten për 3,000-4,000 euro për metër katror.” – thotë një nga të dyshuarit. “Dhe a e dini se sa kushton ndërtimi? 510 €.”
MVRDV thotë se, në përputhje me ligjin holandez, ajo kryen kontrolle të dokumentacionit për klientët e saj duke përdorur një kompani të palës së tretë që skanon për aktivitet kriminal, ndër të tjera, dhe nuk ka asnjë sugjerim për fonde të paligjshme.
Një zëdhënës i Bashkisë së Tiranës tha: “Detyra e bashkisë është të sigurojë që të respektohen planet e ndërtimit, estetika, rregullat e arkitekturës dhe planet e lëvizshmërisë. Ne e kuptojmë se jetojmë në një mjedis politik toksik në Ballkan dhe u kemi kërkuar vazhdimisht liderëve të opozitës të theksojnë: cila nga këto kulla është e dyshuar për një aktivitet të tillë kriminal? Deri më sot nuk kemi asnjë përgjigje dhe nuk ka pasur asnjë pretendim zyrtar në prokurorinë e Tiranës.”
Riformësimi radikal i kryeqytetit shqiptar gjatë dy dekadave të fundit mund t’i atribuohet kryesisht Edi Ramës, i cili shërbeu si kryetar bashkie nga viti 2000-2011 dhe ka qenë kryeministër i vendit që nga viti 2013.
Rama ishte një basketbollist profesionist dhe artist në vitet 1990 , dhe Maas thotë në leksionin e tij: “Edin e njoh nga Parisi, kur ishte piktor”.
Rama u kthye në Shqipëri për t’u bërë ministër i Kulturës në vitin 1998 dhe nisi një operacion radikal pastrimi kur u bë kryetar bashkie. Ai u bë kryefjalë me politikat e tij të lyerjes së ndërtesave gri sovjetike me ngjyra të ndezura për të gjallëruar qytetin, mbjelljen e pemëve, krijimin e korsive për biçikleta dhe mbajtjen e konkurseve ndërkombëtare arkitekturore, reforma që i dhanë atij çmimin të Kryebashkiakut të Botës në vitin 2004.
Një nga projektet e para që MVRDV mori nën sundimin e Ramës ishte qendra tregtare ‘Toptani’ në vitin 2005, e cila u konceptua si një masë e zbrazur e mbuluar me ekrane gjigante reklamash LCD.
Pasi fitoi konkursin, Maas nuk dëgjoi asgjë deri disa vite më vonë, kur kuptoi se ndërtesa në fakt ishte ndërtuar nga arkitektë të tjerë, dhe gjatë procesit u kishte ndryshuar në mënyrë drastike. Fasada dixhitale u këmbye me panele standarde gri, ndërsa vizioni i tij për një pasazh të hapur u bë një qendër e përgjithshme e mbyllur.
“Projektet këtu shpesh realizohen në një mënyrë krejtësisht të ndryshme nga ajo se si synonin fillimisht arkitektët.” – thotë Van Gerven Oei.
“Është realiteti i renderit dixhital, gjithmonë i bukur, brilant dhe novator, dhe më pas realiteti i kompanive shqiptare të ndërtimit, që duan të bëjnë gjënë më të lehtë, më të shpejtë me çmimin më të ulët të mundshëm.”
Për të mos u shkurajuar nga qendra tregtare Frankenstein, MVRDV vazhdoi të kërkonte projekte në Shqipëri. Pasuan disa projekte të parealizuara, nga një grumbull kolosal blloqesh apartamentesh të planifikuara për një zonë buzë liqenit në vitin 2008, të quajtur Tirana Rocks, në një vendpushim bregdetar për një klient rus i projektuar si një kodër artificiale që do të shkëlqente në mënyrë ‘të frikshme’ gjatë natës – “më mirë se çdo James Filmi i Bond-it”, premtoi Maas.
Ai shpjegon se si Downtown One filloi si një ndërtesë tredimensionale në formën e Shqipërisë, por rezultoi shumë e shtrenjtë, kështu që ata vendosën të ngulitnin formën e hartës në një kullë të thjeshtë drejtkëndore.
Një komision i mëtejshëm erdhi në vitin 2018 për të shndërruar Piramidën mbresëlënëse të Tiranës të veshur me mermer – e ndërtuar në vitet 1980 si një muze për të festuar ish-diktatorin komunist të vendit – e cila ishte bërë një vend popullor për të rinjtë e qytetit që të rrëshqisnin poshtë.
MVRDV u caktua, pa konkurs publik, për ta shndërruar atë në një qendër teknologjike – duke ndryshuar anët e pjerrëta me shkallë betoni. Së fundi, kur bëhet fjalë për kullën e Skënderbeut, origjina është aq e topitur sa mund të prisni. Siç kujton Maas: “Atëherë Edi tha: “Dua të bëj diçka me historinë.” Dhe kështu lindi koka gjigante.
Banorët vendas kanë bërë shaka se, ndërsa Rama kultivon një pamje shtetari në moshë, gjatësia e tij prej rreth dy metrash dhe mjekra e rritur i japin atij një pamje gjithnjë e më të ngjashme me Skënderbeun – ndërtesa në formë koke mund të përfundojë më shumë si një monument i qëndrueshëm për artistin politikan. i cili riformësoi kryeqytetin, duke vështruar përgjithmonë vizionin e tij të kullave boshe.
VINI RE: Ky material është pronësi intelektuale e The Guardian